انواع کندوی جعبه ای را بشناسید


آشنایی با انوع کندو جعبه ای و ویژگی های هر کدام از آن ها خریدار کندو را از سردرگمی خلاص می کند. از گذشته تا امروز زنبورداری به عنوان شغلی خاص مورد توجه بوده است. افراد مختلفی در دنیا علاقه مند به شغل زنبورداری بوده یا در مورد آن تحقیق و بررسی کرده ند. به همین علت است که در طول سال های مختلف، پیشرفت های چشم گیری در صنعت زنبورداری ایجاد شده است.
یکی از مهمترین نیازهای یک زنبوردار، کندو است. بدون کندو مناسب، میزان بهره وری از زنبورستان کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است فرد در امر زنبورداری شکست بخورد. به همین علت انتخاب کندو بسیار مهم است. اگرچه در گذشته از کندوهای بومی استفاده می شد که تنوع زیادی داشت؛ اما امروزه از کندوهای مدرن استفاده می شود. کندوهای جعبه ای از جمله بهترین و پرکاربردترین کندوهای مدرن موجود در دنیا هستند.
کندوهای جعبه ای ویژگی هایی دارند که باعث شده نه تنها در مقایسه با کندوهای سنتی یا بومی بلکه در مقایسه با انواع کندوهای مدرن نیز محبوب باشند. شاید به همین علت است که کندویی که در قرن 19 میلادی طراحی شده، امروز همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و کندویی نتوانسته آن را از زنبورستان ها خارج کند. تنها اتفاقی که افتاده، تغییراتی جزئی در ساختار همان نوع کندو است.
در این مطلب قصد داریم تا با 2 نوع معروف از کندوهای جعبه ای آشنا شویم. داشتن اطلاعات در مورد انواع کندو جعبه ای می تواند به شما در هنگام خرید کندو کمک کند. در نتیجه تا جای ممکن اطلاعات خود را در مورد کندوهای جعبه ای افزایش دهید. در دیگر مطالب مجله عسلنا در مورد مقایسه کندوها با یکدیگر و همچنین اجزاء کندو جعبه ای نیز صحبت شده که می تواند برای شما جذابیت داشته باشد.

کندوی لانگستروت
اولین کندوی جعبه ای ساخته شده در تاریخ که نام نشانی از آن وجود داشته باشد، کندویی است که امروزه نیز کاربرد دارد. این کندو توسط فردی به نام لانگستروت در سال 1851 ساخته و بعدها همین نام بر روی کندو گذاشته شد. ویژگی بسیار مهم این کند و متحرک بودن قاب های موجود در کندو بود که خیلی زود با استقبال زنبورداران مواجه شد.
لانگستروت برای طراحی این کندو تلاش بسیار زیادی انجام داد. طراحی کندویی که زنبورهای عسل علاقه ای به اجتماع داشتن در آن پیدا کنند و همچنین قابلیت ساده ای برای جا به جایی و برداشت عسل و دیگر فراورده ها داشته باشد، کار چندان ساده ای نبود. با این حال لانگستروت توانست به خوبی از پس ساخت این کندو برآید.
امروزه اکثر کندوهای مدرن موجود در زنبورستان های دنیا، کندوی لانگستروت است. البته این کندو چند سال بعد توسط فردی به نام هموفمان اصلاح شده و بهبود پیدا کرد. با این حال همچنان با همان نام لانگستروت شناخته می شود.

ابعاد کندو لانگستروت
یک ابعاد استاندارد برای کندو لانگستروت در نظر گرفته شده که بسیار حساب شده و منطقی است. ان ابعاد به طور دقیق اندازه گیری و در ساخت کندو جعبه ای لانگستروت مورد استفاده قرار می گیرد

-  طول خارجی: 506 میلی متر | طول داخلی: 462 میلی متر
-  عرض خارجی: 416 میلی متر | عرض داخلی: 372 میلی متر
-  قطر جداره: 20 تا 22 میلی متر
-  ارتفاع از روی تخته کف: 240 تا 243 میلی متر

امکان اضافه کردن قطر جداره وجود دارد. برای این کار باید اندازه داخلی کندو ثابت بماند. یعنی ابعاد 462 در 372 میلی متری داخل کندو ثابت بوده و در بیرون از کندو به قطر آن افزوده می شود. برای این کار از تخته هایی استفاده می شود که ابعاد خارجی کندو را بیشتر می کنند
سوراخ پرواز کندو لانگستروت
یکی از قسمت های مهم کندو لانگستروت، سوراخ پرواز است. این سوراخ باید دقیق طراحی شود تا مشکلی از بابت ورود خروج زنبورها ایجاد نشود. همچنین سوراخ کندو به گونه ای در نظر گرفته می شود که بتوان از تله گرده استفاده کرد. اگر سوراخ بسیار بزرگ باشد، خطر ورود موجودات مزاحم به داخل کندو افزایش پیدا می کند. اگر بیش از اندازه کوچک باشد هم مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد.
در کندو لانگستروت، سوراخ پرواز کندو 9 میلی متر در 8 میلی متر در نظر گرفته شده است. این سوراخ در قسمت جلویی کندو قرار می گیرد و محلی برای رفت و آمد زنبورها است. همانطور که گفته شد، تله گرده نیز در همین قیمت قرار خواهد گرفت.

قاب های کندو لانگستروت
به جرئت می توان گفت که مهمترین ویژگی کندو لانگستروت که باعث شد در ان زمان مورد توجه زنبورداران قرار گرفته و همچنان نیز محبوب بماند، قاب های آن است. کندو لانگستروت دارای 10 قاب است. سطح داخلی هر قاب حدودا 430 میلی متر در 203 میلی متر را تشکیل می دهد. این قاب ها می توانند با موم مصنوعی پر شده باشند یا مش بندی خاصی برای تولید موم طبیعی توسط زنبور عسل بر روی آنها ایجاد شده باشد.

کندو دادان
دومین کندو محبوب در بین زنبورداران که در سال های اخیر با محبوبیت بیشتر نیز مواجه شده است، کندوی دادان است. این نوع کندو ابعد بزرگتری نسبت به کندو لانگستروت داشته و به همین علت کلنی بزرگتری را در خود جای می دهد.
بسیاری از ویژگی های کندو دادان شبیه به کندو لانگستروت است و قصد نداریم به تک تک این ویژگی ها بپردازیم. با این حال مهمترین تفاوت این دو نوع کندو، ابعاد و تعداد قاب های آن ها ست. در کندو دادان 12 قاب قرار می گیرد که علت اصلی آن ابعاد بزرگتر داخل کندو دادن است. ابعاد داخلی کندو دادان 420 میلی متر در 270 میلی متر است.